Warning: session_start() [function.session-start]: open(/tmp/sess_f28a17bd892fe54d48bec80922cbc739, O_RDWR) failed: Disk quota exceeded (122) in /require/polaczenie.inc.php on line 22

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /require/polaczenie.inc.php:22) in /require/polaczenie.inc.php on line 22

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /require/polaczenie.inc.php:22) in /require/polaczenie.inc.php on line 22
Słownik :: oponyhurtdetal.pl - opony rolnicze, ciężarowe, przemysłowe, specjalistyczne, budowlane, OZKA, MICHELIN, PETLAS, MITAS, FIRESTONE, BRIDGESTONE, najbardziej znane marki oponiarskie, sprzedaż hurtowa i detaliczna, hurtownia opon, sklep internetowy, opony do kombajnu, opony do koparko ładowarki
Posiadamy mobilny serwis wymiany opon dostępny 24 godziny na dobę tel. 507-018-887
wyszukaj opony
Przeznaczenie
Producent
Rozmiar
Sezon

Słownik

Bieżnik - jest to część opony, która wchodzi w kontakt z nawierzchnią i odpowiada za jej przyczepność do nawierzchni. W zależności od przeznaczenia opony, bieżnik może mieć różny kształt (tzw. rzeźba bieżnika), głębokość i twardość.

Osnowa - składa się z wielu warstw kordu, ułożonych pod różnymi kątami w zależności od rodzaju konstrukcji opony. Kord może być wykonany z poliamidu, poliestru, stali, wiskozy i włókna szklanego.

Opasanie
- Jest to warstwa (lub częściej warstwy) kordu ułożona obwodowo, wykonana z możliwie jak najbardziej nierozciągliwego materiału. Jej zadaniem jest usztywnienie czoła opony i zapobiegnięcie jego deformacjom pod wpływem działających sił.

Stopka (inaczej kołnierz) - to część opony stykającej się z obręczą (inaczej zwaną też felgą). W jej skład wchodzą druty wzmacniające, biegnące obwodowo, mające w oponach bezdętkowych zapewnić szczelne i równe przyleganie opony do obręczy. W niektórych konstrukcjach opon druty wzmacniające wykonuje się z kewlaru.

Opona diagonalna
W oponie diagonalnej cała osnowa opony składa się kilku warstw tkanin ułożonych na przemian w dwóch kierunkach, pod różnym kątem, lecz zawsze mniejszym niż 90°. Liczba warstw zależy od wielkości i obciążenia na jakie projektowano oponę. Konstrukcja ta pozwala na rezygnację z zastosowania opasania, lecz go nie wyklucza. Opona diagonalna z opasaniem nazywana jest oponą opasaną.
Zalety (w stosunku do opon radialnych):
-wyższy komfort jazdy, zwłaszcza na drogach o złej nawierzchni ,
-duża odporność na uszkodzenia mechaniczne.
Wady (w stosunku do opon radialnych):
-mniejsza precyzja prowadzenia,
-znacznie gorsze zachowanie się opony w czasie jazdy po łuku,
-zwiększone zużycie paliwa.

Opona radialna (promieniowa)
W oponie radialnej osnowa ułożona jest promieniowo (radialnie – stąd nazwa), czyli pod kątem 90°. Dla jej wzmocnienia stosuje się warstwy opasania. Takie ułożenie osnowy powoduje większą elastyczność boku opony a warstwy opasania zapewniają usztywnienie bieżnika, co odpowiednio poprawia zachowanie się podczas jazdy po łuku i zwiększa powierzchnię styku opony z nawierzchnią.
Zalety (stosunku do opon diagonalnych):
-precyzyjne prowadzenie,
-mniejsze zużycie paliwa.
Wady (stosunku do opon diagonalnych):
-niska odporność na uszkodzenia mechaniczne,
-konieczność stosowania tulei metalowo-gumowych w zawieszeniu.

Opona dętkowa
Opona dętkowa, opatentowana przez firmę Michelin w 1930 roku, to opona w której za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiedzialna jest dętka. Oponę dętkową oznacza się TT (z ang.: Tube Type).

Opona bezdętkowa
Opona bezdętkowa, to opona w której za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiedzialna jest sama opona. Szczelność pomiędzy oponą a obręczą zapewnia odpowiednio wzmocniona stopka. Oponę bezdętkową oznacza się TL (z ang.: Tubeless).

Przeznaczenie opony
Opony dzielimy na letnie i zimowe, oznaczane często M+S czyli błotno-śniegowe (z ang.: mud & snow). Różnią się one między sobą budową bieżnika i miękkością mieszanki gumowej.

Data produkcji
Data produkcji opony składa się z czterech cyfr, z których dwie pierwsze oznaczają tydzień roku, a dwie pozostałe rok produkcji. Jest to o tyle istotne, że przeterminowane opony nie powinny być użytkowane ze względu na bezpieczeństwo podróżnych.


 


Warning: Unknown: open(/tmp/sess_f28a17bd892fe54d48bec80922cbc739, O_RDWR) failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: open(/tmp/sess_f28a17bd892fe54d48bec80922cbc739, O_RDWR) failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0